13 Kasım 2010 Cumartesi

Sony TR'den Özgür Kirazcı Röportajı - PlayStation üzerine konuştuk!


NOT: Sony Türkiye'nin PlayStation ürün müdürü olan Özgür Kirazcı ile 13 Kasım 2010 tarihinde www.CryTurkiye.com için özel olarak gerçekleştirdiğim röportajdır.
Ülkemizde ufakta olsa bir kıpırdama yaşayan oyun sektöründe, bu sektörü ilerletmek adına büyük çaba harcayan Sony Türkiye’den Özgür Kirazcı ile PSN Store, PSN Türkiye ve yakın zamanda piyasaya gelecek olan Türkçe oyunlarla ilgili konuştuk.

Yakın zamanda piyasaya çıkan Playstation Move hakkında da açıklamalardan bulunan Sony Kişisel Eğlence Grup Ürün Müdürü Özgür Kirazcı’ya bu sektör için tüm çabalarından dolayı ve bizimle yaptığı bu röportaj için tekrar teşekkür ederiz. Sözü fazla uzatmadan, geniş kapsamlı bilgilerin bulunduğu bu röportaj ile sizi baş başa bırakıyoruz. Keyifli Okumalar.

- Tayfun Kumaş
(Crytek Fan Community – www.cryturkiye.com)
Sorular, Sony Kişisel Eğlence Grup Ürün Müdürü Özgür Kirazcı tarafından yanıtlanmıştır.

Tayfun Kumaş: Sony ile ilk ne zaman çalışmaya başladınız?
Özgür Kirazcı: Sony ile çalışmaya 12 Aralık 2008'de başladım ve yaklaşık 3 yıldır Sony Eurasia A.Ş. Kişisel Eğlence Grup Müdürü olarak görevimi sürdürüyorum. 

Tayfun Kumaş: Son bir yıl içerisinde müzik albümü çıkartmadan ünlü olan tek insan sizsiniz, herkes sizinle röportaj yapmak için size ulaşmaya çalışıyor, bütün oyun otoriteleri sizi konuk ediyor, bu konu hakkında düşünceleriniz var mı? Yoksa ben zaten, bu günlerin geleceğini biliyordum mu diyorsunuz? 
Özgür Kirazcı: Sony'de çalışmaya başladığımdan bu yana sadece tek bir amacım var o da Türkiye'de oyun dünyasını geliştirerek, ülkemizi oyun konusunda dünyada önemli ülkelerden birisi haline getirmek. Niyetim ünlü olmak değildi, fakat yaptığımız çalışmaların sonucunda oyun dünyası bu çalışmaları kabul etti ve bize destek verdi. Bu sebepleherkese bu konuda teşekkür ediyorum.

Tayfun Kumaş: Sony ile çalışmaya karar vermenizde en büyük etkenler nelerdi?
Özgür Kirazcı: Sony'ye gelmemdeki en büyük etken oyun dünyasını sadece Sony'de geliştirebileceğimi düşünmemdi. Sony oyun dünyasında çok güçlü bir geçmişe sahip ve Türkiye’deki pazarı değiştirebilecek tek marka olarak öne çıkıyor. Bu sebeple PlayStation Türkiye önderliğinde pazarı geliştirmek için gereken çalışmaları daha hızlı ve etkili şekilde yapabiliyoruz. 

Tayfun Kumaş: Şu an Sony’de ki yetki alanınız nelerdir? Kısaca bizlere bahsedebilir misiniz?
Özgür Kirazcı: Sony Eurasia A.Ş. Kişisel Eğlence Grup Müdürlüğü görevim kapsamında Playstation markasından sorumluyum. Yıllık hedeflerin belirlenmesinden tutun da, fiyat ve dağıtım politikaları, reklam çalışmalarına kadar PlayStation işiyle ilgili her konu sorumluluklarım arasında yer alıyor. Tabii ki bütün bunları uzman bir ekip desteğiyle yerine getiriyoruz.
Tayfun Kumaş: Sony gibi teknoloji ve oyun ile ilgilenen büyük firmalarda çalışmak bu konularla ilgilenen her kişinin hayali olarak nitelendirilebilir. Bize bu sektörün zorluklarından, avantajlarından biraz bahsedebilir misiniz?
Özgür Kirazcı: Zor kısmı değiştirmek istediğiniz şeylerin zaman alması diyebiliriz. Öncelikle birçok kitleyi bu değişim için ikna etmeniz gerekiyor. PSN Store, Türkçe oyunlar, fiyat politikaları gibi konularda birkaç yıldır çalışmamıza rağmen ancak bu sene sonuçları almaya başladık. Oyuncuları yasal oyunları satın alma konusunda ikna ederken elektronik perakende mağazalarını da oyun sektörüne yatırım yapmaları konusunda ikna etmeniz gerekiyor. İşin zevkli kısmı ise hiç sıkılmanıza imkan vermemesi. Her gün yeni bir oyun çıkıyor ve her oyunda yeni bir dünyanın içerisinde kendinizi buluyorsunuz.

Tayfun Kumaş: Sony Türkiye’de çalışıyorsunuz; Peki oyunlarla ve teknoloji ile aranız nasıldır?
Özgür Kirazcı: Kariyer hayatıma teknoloji firmalarında başladım ve şu ana kadar da hep tüketici elektroniği ve içerik konusunda çalıştığım için teknolojiyi çok seviyorum ve kullanıyorum. Her oyunu alıp oynamaya çalışıyorum ama maalesef her oyunu bitirecek kadar zamanım olmuyor.

Tayfun Kumaş: Bir önceki soruya yanıtınızın “ Evet “ olduğunu varsayarsak, oyunları ve teknolojiyi yakından takip eden ve bu konulardan anlayan biri olarak kendinizi tanımlayabilir misiniz?
Özgür Kirazcı: Teknolojiye hep merakım oldu ve özellikle de yeni çıkan her teknolojiyi denemek ve kullanmak isterim. Bu isteğin altında sıkılgan bir yapıya sahip olmamın da etkisi olabilir. Oyun dünyasını sevmemin sebebi her gün çıkan yeni oyunlar sayesinde yaptığınız işin kendini takip etmeden ilerlemesi. Bunun yanı sıra hedeflerle çalışmayı seven birisiyim. Her sene kendime ve yaptığım işe bir hedef belirleyip ona yönelmek isterim. Bunu yapabilmek için de bu hedefi her an yaşayıp içselleştirmeniz gerekiyor.

Tayfun Kumaş: Gün içerisinde oyunlara, konsollara ayırdığınız vakit ne kadar?
Özgür Kirazcı: İşteyken genelde çok fazla zaman olmuyor fakat yeni bir oyunun kodları gelmişse hızlı bir göz atıp nasıl bir oyun olduğunu anlamaya çalışıyoruz. İş haricinde fırsat buldukça evde oynayıp oyunu öğrenmeye çalışıyorum kısacası eve sık sık iş getiriyorum.

Tayfun Kumaş: Bu sektörde çalıştığınızdan size sormayı uygun gördük; Yeni nesil ile teknolojiye ve oyunlara olan ilgi dilimi içerisinde bayanların yüzdesi nedir? Ve bayanların son dönemlerde yüzdesini her ne kadar bilmesek de gösterdikleri ilgiden firma olarak memnun musunuz?
Özgür Kirazcı: Kadın oyuncu oranı yaklaşık yüzde 20 seviyelerinde. Ancak ne güzel ki, bu oran her geçen gün artıyor. Bu sebeple biz de kadınların da severek oynayabilecekleri teknolaji ve oyunları geliştirmeye gayret ediyoruz. En yakın zamanda piyasaya çıkan PS Move, bu anlamdaki çabalarımızın aslında en güzel örneği. PS Move ve oyunları sadece erkek oyuncuya değil, kadın ve çocuklar başta olmak üzere tüm aileye ve de herkese hitap ediyor. İlerleyen yıllarda kadınları yakalayabilen konsol ve oyunların başarılı olabileceklerini düşünüyorum.
İzninizle şimdi de biraz Playstation hakkında sorular sormak istiyoruz;

Tayfun Kumaş: Playstation 3’ün satış rakamları son dönemlerde eskiye oranla epeyce arttı. Bu duruma en büyük etkenin neler olduğunu ve PS3’ün geleceğinde bizlerin sürprizlerin bekleyip beklemediğini söyleyebilir misiniz?
Özgür Kirazcı: PS3'ün fiyatına göre oldukça iyi bir yatırım olmasının, satışların artmasındaki en önemli etkenlerin başında geldiğini söyleyebiliriz. PS3, sadece oyun değil, birçok multimedia özelliklerini de barındırmasına rağmen oldukça uygun bir fiyattan satın alınabiliyor. Bunun yanı sıra ilk çıktığı gün bile PS3 alan birisi hala en son yeniliklerden yaralanabiliyor. Örneğin 3D oyun ve film için yeni bir PS3 almak gerekmiyor ya da PS3’ünüzü ufak bir yatırım ile harekete duyarlı oyuna uygun hale getirebiliyorsunuz. Bunların yanı sıra bizim sahada yaptığımız tanıtım çalışmalarının oldukça etkisi olduğunu düşünüyorum. Bugün PS3'ü kullanıcılar sadece oyun için değil LCD TV‘lerine bağlayıp Blu-ray film seyretmek ya da internete girip video seyretmek için de satın alıyor. Oyun, film, müzik derken pek çok farklı içeriği sunabilen PS3 için aslında evin eğlence merkezi diyebiliriz.
PS3 gelecekte de kendini güncel tutarak her zaman en son yenilik ve teknolojileri sahipleriyle buluşturmaya devam edecek.

Tayfun Kumaş: Playstation Move çok kısa bir süre önce tüm dünya genelinde raflardaki yerini aldı ve bizlerde E3 2009’dan bu yana beklediğimizden hemen deneme fırsatını yakaladık ve açıkçası Sony’nin gerçekten kozlarını doğru oynadığını bir kez daha gördük. Playstation Move’un geleceğinden ve PS3’e getireceği katkılardan söz edebilir misiniz?
Özgür Kirazcı: Move'un en beğendiğim özelliği esnek bir yapıya sahip olması. Bu sayede hemen hemen her türlü oyuna Move entegre edilebiliyor. Move ile bugüne kadar yeterince ulaşamadığımız yeni bir kitleye ulaşacağız ve mevcut PlayStation kullanıcılarına ise daha farklı bir oyun deneyimi sunabileceğiz. Örneğin sadece Move ile FPS oyunlarda hareket sensörünü yüksek hassasiyetle kullanabiliyorsunuz ve nişan aldığınız yere ateş edebiliyorsunuz. Killzone 3’te bunu 3D ve Türkçe olarak yaşayabileceğiz. Lansmanın üzerinden henüz çok kısa bir zaman geçmesine rağmen dünyada 4 milyon civarında Move satılmış olması da aslında Sony olarak doğru bir yönde adım attığımızın göstergesi.

Tayfun Kumaş: Yakın gelecekte Sony firması olarak, PS3 için sürprizleriniz var mı?
Özgür Kirazcı: Şu anda Türkçe ve 3D oyunların PS3 için en büyük yenilik olacağını düşünüyorum. PS Store ile birlikte de bugüne kadar piyasaya sunamadığımız bazı oyunların da lansmanlarını yapacağız. Örneğin SingStar isimli karaoke oyunumuzu daha fazla öne çıkarmak istiyoruz. Bunun yanı sıra MUBI gibi bazı servisleri de PS3 kullanıcıları için aktif hale getirmek için çalışmalar yürütüyoruz.
Tayfun Kumaş: Türk oyuncular olarak rakip firmalarınızdan gelmeyen en büyük destek, Sony tarafından Türk oyunculara sunuldu. Gerek Türkçe dil desteği olan oyunlar, gerekse Türkiye PSN olarak; Ancak Türkiye PSN şuan için İngilizce dilini kullanıyor. Bu durumda yakın zamanda köklü değişimler olacak mı? Ve Türkiye PSN’de tıpkı Avrupa ve Amerika PSN’ler gibi her daim güncel olacak mı?
Özgür Kirazcı: Şu anda PS web sitesini güncellemek için çalışmalar yürütüyoruz ve yakın bir zamanda sitemizi yenilenmiş olarak lanse edeceğiz. Ayrıca Facebook üzerinde kurduğumuz hayran sayfasında da sürekli olarak kullanıcılarımızı bilgilendirerek PS dünyasından haberdar ediyoruz. Şu anda yüz binin üzerinde kayıtlı PS Store kullanıcımız var, bu sayının artması ve PS Store’dan alışveriş yapılması ile birlikte Türkçe desteği de Store’a gelecektir.

Tayfun Kumaş: Okurlarımız Türk oyuncular olarak yapacağınız yenililerden ötürü oldukça heyecanlı ve mutlular; O halde okurlarımızı bilgilendirmek amacıyla şu soruyu sormak istiyoruz; Killzone 3 ve Gran Turismo 5 oyunlarında Türkçe dil desteği olacağı müjdesini verdiniz. Bu konu hala gündeminizde mevcut mu?
Özgür Kirazcı: Evet her iki oyun da Türkçe olarak çıkacak. Ayrıca bugünden yeni Türkçe oyunlar için çalışmaya başladık. Özellikle Killzone’da karakterlerin de Türkçe konuşacak olması bizi oldukça heyecanlandırıyor. Kullanıcılarımıza güzel bir oyun deneyimi sunacağımızı düşünüyorum ve hepsinin özellikle bu oyunlarda resmi ithalatı yapılmış oyunları tercih etmelerini istiyoruz çünkü ancak bu şekilde ilerideki oyunlar için de Türkçeleştirme çalışmalarını rahat bir şekilde yürütebiliriz ve oyun geliştiricileri Türkçe oyun konusunda teşvik edebiliriz.

Tayfun Kumaş: Sizinde bildiğiniz gibi vergilerden ötürü Playstation oyunları, donanımları, aksesuarları genel olarak oyuncularımızın ceplerini yakıyor. Ancak Sony, birkaç oyunda yaptığı büyük indirimler ile bizleri çok sevindirdi. Bu indirimlerde bir artış gözlemleme imkânımız olacak mı?
Özgür Kirazcı: Özellikle God of War’dan itibaren kendi oyunlarımızın direkt dağıtımını üstlendik. Burada Avrupa fiyatları ile eşdeğer bir fiyatı hedefliyoruz. Bu fiyat aralığının yeni çıkaracağımız GT5 ve Killzone 3 gibi oyunlar için de devam etmesini planlıyoruz. Ayrıca PS3 Platinum serisi için 49 TL ve PSP Essentials serisi için de 19,9 TL’lik fiyatları hedefliyoruz. 
Tayfun Kumaş: Geçenlerde “Avrupa ve Amerika’daki Aşırı Kiloların Başlıca Sebebi Sony“ adlı değişik ama komik gelebilecek bir makale okuduk. Bu konuyu belki sizde duymuşsunuzdur; Bu konu hakkında düşüncelerinizi kısaca özetleyebilir misiniz?
Özgür Kirazcı: Move'dan sonra bu tür esprilerin yapılamayacağını düşünüyorum. :) Bu dönemi M.Ö (Move’dan Önce) ve M.S. (Move’dan Sonra) olarak kayıtlara alabiliriz.

Tayfun Kumaş: İlk önce korsana karşı olan sert tavrımızı sorumuza başlamadan önce belirtmek isteriz; PS3 bazı yöntemler ile - çok tutmayacak bir yöntem olduğunu düşünüyoruz – korsan oynamaya elverişli hale getirildi. Bu konu hakkında diyebilecekleriniz nelerdir? Sony bu durum karşında bir takım önlemler aldı, bu önlemler artmaya devam edecek mi?
Özgür Kirazcı: Sony olarak her zaman fikri hakların korunması yönünde tavır almaya devam edeceğiz. Birçok oyunun geliştirilmesi için oldukça yüksek bütçelerde geliştirme çalışmaları yapılıyor ve büyük bir ekip bazen yıllarını sadece bir oyunu geliştirmek için harcıyor. Bu emeğin korunması ve bu tür zenginliklerin artması için hepimizin bu yönde tavır takınması gerektiğini düşünüyorum. Aksi takdirde bugün keyifle oynadığımız birçok PS oyunun geliştirilmesi için çaba harcanmayacağını bilmemiz gerekiyor.

Tayfun Kumaş: Son olarak Türk oyuncularına söylemek istediklerinizi alabilir miyiz?
Özgür Kirazcı: Biz her zaman Türkiye'deki oyun dünyasının gelişmesi için çalışmaya devam edeceğiz. Son iki yıldır bu konuda birçoğumuzun hayal ettiği veya asla olmaz, dediği şeyleri yapmaya başladık ve bu sadece bir başlangıç. Bundan sonraki dönemde de bu çalışmaları geliştirerek devam edeceğiz. Türk oyunculardan beklentimiz online oyunlarda ülkemizi başarıyla temsil etmeleri ve mümkün olduğu kadar resmi yoldan ithal edilmiş aksesuar ve oyunları tercih etmeleri. Ancak bu şekilde sizlere sürekli olarak bu yenilikleri sunabilir ve daha eğlenceli bol oyunlu günler müjdeleyebiliriz.

1 yorum: